Vintern 2000/2001 var det dags för en större renovering. Motor och växellåda skulle renoveras och bakhjulet bytas. | ||
Gamla 1200:an i väntan på transport till klubben i stan. Bilden är tagen i februari, gräsmattan lyser grön... | ||
Jens började med det enklaste - att ekra den nya rostfria fälgen. | ||
Sedan var det dags att plocka isär gamla 1200:an. | ||
Nya S&S slängen med 4¾" slag i väntan på att få ta plats i gamla blocket... | ||
Muttern till vevstaken var större på S&S slängen så Jens fick fräsa ur några mm ur blocket. | ||
Nya slängen är på plats. För att slippa oljeläckage smetade Jens på duktigt med LocTite 574. Resultatet blev bra, motorn har inte läckt en enda droppe på hela sommaren!! | ||
Instruktionerna som följde med slängen var verkligen bristfälliga. Som tur är har Jens varit med förr, så allt löste sig till slut. | ||
Nya Andrews 6 kammen passas in. Sedan var det dags för högkompkolvar och nya cylindrar. Efter strokningen är borret 3½" och slaget 4¾", motorvolymen blir då ca 1500 cc. | ||
Efter strokningen försvann oljetrycket. Orsaken är att hålet i pionaxeln är öppet i S&S slängen medans det var pluggat i orginal. Jens kontrollerar. | ||
Som grädde på moset slängde jag på en Mikuni HSR-42 förgasare. Behöver jag säga att hojen går bra mycket bättre efter strokningen?? |