Image02.jpg (24066 bytes)

Vintern 2000/2001 var det dags för en större renovering. Motor och växellåda skulle renoveras och bakhjulet bytas.
Image08.jpg (29127 bytes) Gamla 1200:an i väntan på transport till klubben i stan. Bilden är tagen i februari, gräsmattan lyser grön...
Image09.jpg (36723 bytes) Jens började med det enklaste - att ekra den nya rostfria fälgen.
Image13.jpg (18902 bytes) Sedan var det dags att plocka isär gamla 1200:an.
Image14.jpg (20091 bytes) Nya S&S slängen med 4¾" slag i väntan på att få ta plats i gamla blocket...
Image16.jpg (29497 bytes) Muttern till vevstaken var större på S&S slängen så Jens fick fräsa ur några mm ur blocket.
Image26.jpg (33435 bytes) Nya slängen är på plats. För att slippa oljeläckage smetade Jens på duktigt med LocTite 574. Resultatet blev bra, motorn har inte läckt en enda droppe på hela sommaren!!
Image30.jpg (32933 bytes) Instruktionerna som följde med slängen var verkligen bristfälliga. Som tur är har Jens varit med förr, så allt löste sig till slut.
Image33.jpg (36463 bytes) Nya Andrews 6 kammen passas in. Sedan var det dags för högkompkolvar och nya cylindrar. Efter strokningen är borret 3½" och slaget 4¾", motorvolymen blir då ca 1500 cc.
Image41.jpg (25767 bytes) Efter strokningen försvann oljetrycket. Orsaken är att hålet i pionaxeln är öppet i S&S slängen medans det var pluggat i orginal. Jens kontrollerar.
Image49.jpg (38928 bytes) Som grädde på moset slängde jag på en Mikuni HSR-42 förgasare. Behöver jag säga att hojen går bra mycket bättre efter strokningen??